Rabu, 17 Ogos 2016

(Sedih)Beli tiket REDBUS online tapi problem.

Assalamualaikum.

Nak beli tiket sekarang semuanya mudah. Boleh beli secara online.Lebih jimat berbanding pembelian di kaunter. Kali ni trip nak pergi Kuching Sarawak,jadi dari Kuala Lumpur nak ke Klia2 kena la naik bas sebab boleh jimat banyak dari segi RM.

Ada dua option yang boleh buat.Pertama beli dari website redbus. Ke dua, saya install aplikasi redbus dalam smartphone.

Saya pilih yang ke dua,nampak lebih senang dan easy touch je pakai phone.

Saya install aplikasi redbus. Dalam seminit 2 juga tunggu habis install dan try.

Ni interface yang pertama keluar, rasa sangat best dah time ni tambah2 baca ada diskaun 30% jika guna voucher code RBAPP30.



Ni pilihan tempat2 yang ada kemudahan redbus. Lokasi pilihan saya dari Kuala Lumpur ke KLIA2. Bertambah semangat tengok sebab lokasi yang nak pergi ada.




Terus saya pilih KL-KLIA2.


Dah setel pilih lokasi,apps ni akan bagi senarai bas yang ada untuk Aerobus dan Star Shuttle. Aerobus lagi murah dari Star Shuttle. Tapi bilangan bas sedikit berbanding Star Shuttle.

Aerobus:RM11
Star Shuttle :RM12

Ni harga sebelum diskaun iaitu sama kalau kita beli di kaunter.

Harga diskaun kalau beli di apps redbus:

Aerobus: RM7.70 sehala
Star Shuttle: RM8.4 sehala

Nampak menarik..teruja betul tengok harga dia lepas diskaun.




Kemudian,time bayar kena pastikan kod diskaun jangan lupa isi,sebab kalau tak isi harga still sama macam kita beli di kaunter.


Saya dah isi semua detail yang diperlukan,siap dapat diskaun lagi. Wah happy la sangat time ni. Tapi, tetiba dapat dapat skrin macaam kat bawah ni.



Haha..kenapa not received. Tapi dah tolak dari akaun. Huhu..sedih la rasa..Dapat emel dari redbus kata booking tak finish. Tapi dah sampai final step dah..dah siap tolak duit dari akaun bank dah.Macamana dia kata booking tak finish.

Di sebabkan dia bagi emel,mula-mula saya emel,tapi tak ada respon dari redbus hampir 6jam selepas hantar emel,saya cuba call customer service Redbus. Indian ladies yang angkat call,dia tak faham bahasa melayu,jadi cakap English.Tapi English dia sangat pekat,lumat Indian,sampai saya terbayang pulak dia geleng geleng kepala sambil cakap. (Tak membantu sangat sebab saya tak dapat tangkap apa dia cakap)

Tapi dia faham apa masalah saya. Last sekali saya faham apa dia cakap,tu pun lepas 3 4 x verify balik,katanya Redbus akan bagi balik duit dalam masa 24jam secara online transaction.

Saya perlu beli tiket lain semula.Tapi,bila dah terjadi camni, malas+renyah+tak percaya+kena buat kerja banyak kali atas sebab yang mudah ni ja,jadi tak jadi beli online.Nanti beli di kaunter la dah.

Customer service redbus cakap tak ada dalam sistem,yang peliknya duit dah tolak dari akaun bank. Tu yang tak best tu..

Ada tak yang pernah jadi camni?




Ni baru nak pergi KLIA2 dah rasa hmmmm...xpela,Kuching,please be nice to me okay. Semoga segalanya selamat.


31 ulasan:

  1. I have the same problem too. Did you get the refund?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah after 2 weeks sy dapat refund. Pihak redbus akan emel detail yg mereka perlu spt akaun bank,nnt amount duit tu akan dimasukkan dlm akaun kita balik.

      Padam
  2. Redbus tipu duit dah bayar lepas tu redbus inform booking unsuccessful due to unavailablity seats. Pastu sampai skrg tak dapat refund tiap kali call janji nak email detail refund tapi takde jugak hampeh punya company makan duit sng2

    BalasPadam
  3. I feel youuuuuuuuuu saya alami benda yang sama

    BalasPadam
  4. I dari KlIa2 nak balik melaka..n then book guna redbus,plih seat semua ok. N then bila i naik bas, seat yang i pilih tu dah de orang duduk. Siap dia tunjuk tiket dia. Nasib la de seat yang kosong kat depan. Kenapa macam tu ey? Dah serik nk guna redbus lagi.

    BalasPadam
  5. fuhhhh... baru nak beli kt redbus.. nasib gugel dulu.... baca kt sini, x jadiii... thanks korang kerana up isu ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahaii da beli bru google....takot nye... Mlm nnt nk blik kg.. Hope x terjadi

      Padam
    2. Mcm mn Miz vanila, ada problem tak? Akak pun dh booked br Google, risau pulak dah ne

      Padam
  6. Aku kena tipu lagi,3 kali tukar bas,jb Shah Alam jadi 6 jam,penipu punya,booking seat no7,nailk bus dah orang duduk,dia pun seat no7,bungkuslah bis redbus

    BalasPadam
  7. Saya juga mengalami...
    Kalo mau rugi dan susah silakan pesan tiket bus di redbus

    BalasPadam
  8. babi, aku baru beli ngan redbus tdi. mase mase masukan PAC dia kua error take too long. duit kene potong tpi tiket x dpt. skrg check google ade org da terkene dulu.

    BalasPadam
  9. haih....ku pun terkena... bertahun2 bende ni jadi x kan la diorg xde solution langsung???

    BalasPadam
  10. boleh tumpang tanya tak. bila kita dh dpat tiket dlm email apa kita nk buat ? kena print ker

    BalasPadam
  11. Sedih nyaaa..dah lama takde duit nak beli tiket lain...

    BalasPadam
  12. Terkena jugak. Kat gmail takde pon tiket. Sedih sgt.

    BalasPadam
  13. Saya dah berjaya pembelian dan pengesahan. Dah dapat SMS... Cuma alamat email salah... Bila pergi kaunter sms to boleh memberi saya tiket... Dia nak e mail juga. Tak tahu nak buat macamana. Beli tiket baru

    BalasPadam
  14. Nak tanya boleh..macam mana kita nak tukar email yang kita masukkan dekat redbus saya tersalah email tapi dah bayar...hmmm.. sapa tahu...

    BalasPadam
  15. So far alhamdulillah setakat ni dah book lebih 30x by RedBus wesite semuanya successful coz guna BOOST payment and then dpt cashback RM1 atas setiap tiket yg dibeli..Better byr guna BOOST aplikasi or debit card only

    BalasPadam
  16. Tpi kalai die tk tnjuk no bas tu macm mne?

    BalasPadam
  17. Tolong semua ,red bus dh tolak duit sy ,tp masalag teknikal ,same mcm awk.cmne ni??sy nk balik kl dh minggu ni 24/10.cmne ye??tolong sy.ni no sy 0174004552

    BalasPadam
  18. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. sebenarnya isu duit tolak tiket xdpt tu kadang2 salah user sebab internet slow n mase dh siap bayar x tekan continue to transaction. sy slalu beli tiket bus kt sini sebab jauh murah kdg2 ade offer cantik2 smpi rm1 1 tiket pon ade. yang terbaru haritu pakai boost pay dpt balik duit dlm 30% dlm wallet boostpay.. lagi satu customer service dia responsive n bley je ckp melayu.

    BalasPadam
  21. Rip my Rm35... Xde rasa tanggungjawab langsung 😠
    Terpaksa beli tiket lagi

    BalasPadam
  22. Baru terjadi tadi..lepas tu terus call dy cakap akan email untuk refund duit..sampai sekarang tak ada email..

    BalasPadam
  23. Saya baru je beli pg td alhamdulilahh OK Je payment confirmed.. Tapi harap sampai masa nak naik bas seat kita ada la kan hehhee

    BalasPadam
  24. Sy pnah cancel tiket dri redbus, lepastu redbus mesejkan link utk isi form yg minta maklumat akaun & so on. Tapi sy tak boleh buka link tu. Macam mana ye ? Sy dah email bnyak kali redbus, takda respon pon. RM48 burn 😭

    BalasPadam
  25. Maf nak tanyaa..mcm pkp ni..bas kan xbole jalan...tp ada laa org kaunter bas...sruh refund duit..sbb bas xbole jalan...mcmnaaa yer nk refund duit...dok col redbus pon xbole lg dri pagi

    BalasPadam
  26. Cmner nk klim balik duit...bila refund dh siap isi borang Sume..ttp xleh..bg balik..

    BalasPadam